
Asian Social Science; Vol. 18, No. 9; 2022 

ISSN 1911-2017   E-ISSN 1911-2025 

Published by Canadian Center of Science and Education 

1 

 

A Comparative Analysis of COVID-19 Coverage in the United States 

Mainstream Media—Based on the New York Times and Wall Street 

Journal  

Chia-ju Lin1 & Cui Ping Jin2 

1 Ming Chuan University, Taipei, Taiwan (ROC) 

2 Jianghan University, Wuhan Economic & Technological Development Zone, Hubei, P. R. China 

Correspondence: Chia-ju Lin, Ming Chuan University, 3F, No.4, Alley65, Lane14, Zhong Shan N. Rd., Sec.7 

Taipei, Taiwan (ROC). E-mail: L1977126@yahoo.com.tw 

 

Received: May 8, 2022     Accepted: July 9, 2022      Online Published: August 31, 2022 

doi:10.5539/ass.v18n9p1                  URL: https://doi.org/10.5539/ass.v18n9p1 

 

Abstract 

This study analyzes the news coverage of Covid-19 between 23rd Jan. to 29th Feb. in 2020 on The New York 

Times and The Wall Street Journal. Based on theories of news framing theory, this study employs the method of 

news discourse analysis to examine the virus news. The results of discourse analysis show that these two 

newspapers emphasize the criticism on China's political system and related policy through a western perspective 

of liberalism and democracy, rather than the epidemic itself. The major themes include the criticism on China's 

medical system, the Chinese government's media censorship, and the description of China as a threat to the 

world which could be seen as the macro-proposition behind all the other themes.During the one-month research 

period, there are very few coverage on the Chinese government's policy against the epidemic such as the official 

subsidy on virus test and treatment, nation-wide medical support to Wuhan, community isolation policy, or the 

mobile cabin hospitals. Furthermore, we seldom see the reporting of the cooperation between China and the 

World Health Organization. The exclusion of these themes in the reporting narrowly and negatively presents the 

country of China and further strengthens the negative image of the Chinese government as a dictator and global 

threat. 

Keywords: Covid-19, New York Times, Wall Street Journal, News framing theory  

1. Introduction 

At the end of 2019, patients with pneumonia of unknown etiology were detected in Wuhan, China. At the 

beginning of 2020, the expert team of the National Health Commission of the People‘s Republic of China 

identified the cause of the epidemic as a new type of coronavirus and renamed the ‗pneumonia of unknown 

etiology‘ as ‗novel coronavirus-infected pneumonia.‘ In mid-January of the same year, the genetic sequence of 

the novel coronavirus was shared with the World Health Organization. Subsequently, with the possibility of 

human-to-human transmission of the virus confirmed, China imposed a lockdown in Wuhan on January 23, 2020, 

announcing the adoption of measures to close off and isolate epidemic affected areas, in an endeavor to stop the 

spread of locally acquired cases in China with Wuhan as the main battlefield. By February, multiple cities 

outside Hubei Province, China had also announced the implementation of lockdown management. Meanwhile, 

the novel coronavirus had gradually spread across the globe. For example, by the end of February, 1,766 

confirmed cases had been reported in South Korea, and the number of new cases in Italy and Iran was also rising 

continuously. 

The lockdown in Wuhan had instantly become the center of global attention and received extensive media 

coverage. In general, the public at large has limited understanding of and little interest in international affairs, 

and usually lacks personal experience with international news events. The less experience one has, the more 

heavily one rely on the information and interpretations provided by the media (Zucker, 1978). That is, people are 

inclined to accept what is reported by the media. Accordingly, media texts play a significant role in shaping 

public impressions of news stories, foreign countries, and their citizens. In global news coverage, 

‗Anglo-American hegemony in journalism‘ has long existed in the field of international journalism and 

communication (Williams, 2011), namely, ‗hot‘ zones (i.e., countries that play a leading role in the global 

mailto:L1977126@yahoo.com.tw


ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

2 

 

political and economic landscape, such as the United Kingdom, the United States, and European Union countries) 

and ‗immense, blank‘ regions (i.e., peripheral countries that have very little influence on the landscape and trends 

of world development) together constitute the global news map (Hafez, 2011). More critically, the ‗model of 

Anglo-American hegemony in journalism‘ indicates the adoption of a perspective with the United Kingdom, the 

United States, and other Western countries as the mainstream discourse system whereas voices of all the other 

regions are regarded as disparate concepts and therefore often identified as particular interpretations in the 

international news coverage (Shen & Dai, 2016). In other words, the United States-led Western countries have 

remained in the cardinal roles of manufacturing and selling in global news distribution networks today, 

constantly viewing the world from a Western perspective and further exerting an influence on a vast audience 

(MacBride, 1980; Fenby, 1986; Yang, 2016). As a result, this study, taking the coronavirus disease 2019 

(COVID-19) pandemic as an example, analyzes the coverage of COVID-19 in the United States mainstream 

media from the start of the Wuhan lockdown to the end of February, in an attempt to understand what framework 

the United States mainstream media adopted in presenting this news event. Through this study, the role and 

position of global media in emergencies, particularly amidst the spread of diseases, are revealed. Further, the 

media practice under agenda setting and news framing theories are examined and the realistic path for the media 

embodiment of objectivity and impartiality principles is explored. 

2. Literature Review 

This study will analyze media texts through qualitative methods, using primarily news framing and agenda 

setting theories as research frameworks. The following is a summary of the two theories. 

2.1 News Framing Theory 

Many scholars contend that news is a construction of reality reproduced through semiotic systems (Fishman, 

1980; Gitlin, 1980). Through factors, such as media stance, social significance, professional ideology of 

journalism, and personal beliefs, and practices such as layout arrangement, theme production, and logic setup of 

news texts, media encoders (including news agencies, practitioners, and sources) present ‗facts‘ to the audience 

and, in turn, create a ‗symbolic reality.‘ According to Fowler, news is reported from a specific angle in a 

particular social, political, economic, and cultural context, as a result of which, such symbolic reality may be 

biased and unlikely to be truly objective. The adopted angle or news bias may be ‗intentionally‘ generated by 

media organizations or individual media workers, as in deliberately adopting a specific news angle, or may 

involve an unintentional and implicit bias, leading to ideological difference-induced discrepancies in the news 

coverage (Zang, 1998). Through the concept of framing, one may understand how an event is described as a 

news story and the ideology implied therein. 

A frame can be perceived as a central organizing idea for attaching significance to relevant events and suggesting 

what is at issue to provide people with a holistic foundation for thinking (Gamson & Modigliani, 1989). It was 

not until the 1990s that researchers in communication introduced the concept of framing into news analysis. For 

example, Tankard (1991) argued that news framing provides the audience with the context of a news agenda 

through selection, emphasis, exclusion, and other processes, thus presenting exclusivity and inclusivity. That is, 

while including certain messages or facts, the framing mechanism also excludes certain other messages or facts, 

which will influence the framing effect of a text on the audience. 

2.2 Agenda Setting Theory 

The agenda setting theory is one amongst effects theories, describing the process by which mass communication 

media places emphasis and focus on an agenda by controlling the content, length, and quantity of news reports to 

deepen the audience‘s impression of the agenda or influence their views and perceptions thereon, thereby 

achieving the propaganda effect that a given communication outlet hopes to obtain for the agenda (Huang, 2008). 

Relevant studies have demonstrated that important or impressive social agendas perceived by the audience are 

often significantly correlated with news agendas highlighted by news media. In other words, for news media, 

agenda setting is a critical step in news production, involving the type of agenda to be communicated, how to 

edit and present news content, and so on. As such, analyzing agenda setting methods adopted by the media will 

facilitate an understanding of their agenda preferences and the potential impacts and perceptions news content 

gives to the audience. 

Agenda setting has a particularly significant effect on international news. Due to the difficulty in acquiring 

external information in an extensive, real-time manner and lack of direct experience with international news, the 

general population needs to rely on news media coverage to learn about international affairs. News media 

dominates who has the right to be heard and who has the right to speak. Variances in who shall be interviewed 

and which parts of an interview are extracted may lead to different social reactions; meanwhile, how much 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

3 

 

discourse power a speaker has also depends on the content presented by the media and the amount or length of 

coverage (Yang, 2016). 

The content published by news media is not always a true reflection of real society. Affected by the context of 

the times and subjected to the layout constraint or time limit in the real world, news media can only present a 

few perspectives on some agendas in media content, with difficulty revealing the whole picture (Zang, 1999). In 

other words, media reality constructs individuals‘ subjective reality but may distort social reality. Accordingly, if 

the information presented by the media is biased or stereotyped, the audience may have negative impressions or 

interpretations of the people, events, and objects associated with a given agenda or event, and such an influence 

may be profound and far-reaching (Peng, 1984). 

3. Research Methods 

This study adopts van Dijk‘s news discourse analysis methods for research analysis. There is a multitude of 

approaches to news frame analysis. According to previous studies, news frames can be obtained by interpreting 

sentence propositions and the high-level meaning they form through news discourse analysis. Media reality 

presented by news media in a fixed form (frame representation) is readily visible under news discourse analysis. 

The samples analyzed in this study were selected from the period between January 23, 2020, the time when the 

Wuhan lockdown was imposed, and February 29, 2020. The analysis objects were two United States newspapers, 

the New York Times (NYT) and Wall Street Journal (WST), with ten news stories selected from each through the 

purposive sampling method. This study chose the period from January 23 to February 29, 2020, for sampling 

because it marked a critical period in China‘s fight against the COVID-19 pandemic, a time in which most of 

China‘s policies and measures against COVID-19 were implemented and one that could best reflect the true state 

of media coverage. 

In principle, news discourse covers two levels, textual and contextual levels. The former refers to language 

structures on different layers, whereas the latter pertains to the cultural factors, social experiences, and personal 

perceptions and attitudes of language users. The level of texts can be expounded along two dimensions, ‗formal 

structure‘ and ‗meaning structure.‘ Formal structure is also known as ‗news schema.‘ According to van Dijk, 

most combinations of news coverage content have a specific pattern, as shown in the following figure (van Dijk, 

1988: 55, cited from Huang, 2008):  

 
In addition to an analysis on the level of formal structure, the themes or subjects of news discourse must be 

understood by considering the overall discourse as a unit, rather than purely analyzing words or sentences. 

According to van Dijk, the meaning structure of news discourse is divided into microstructures and 

macrostructures in a level-wise manner. Microstructures, composed of micro-propositions (which refer to the 

primary meaning of each simple sentence in a news report), represent the meaning of a given news report. 

Macrostructures, generated and summarized from microstructures, represent a higher-level meaning structure. 

Formed by several macro-propositions and further transformed into higher-level macro-propositions, a 

macrostructure ultimately becomes a clearly defined structure (van Dijk, 1985; cited from Yan, 2004: 95).  

The purpose of discourse is to describe the regularity of language use, and discourse is not an independent 

linguistic object, but a combination of communication activities as a whole (van Dijk, 1983, 1988). As a result, 

the same language may generate different meanings when placed in different fields, situations, or communities. 

To analyze the frame structure of news texts, the present study will employ macro rules developed by van Dijk, 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

4 

 

transforming micro-proposition-formed microstructures into macro-structures.  

When macrostructures are constructed, the meanings hidden across discrete reports will become plainly invisible 

due to the combination of macro-propositions, which is an objective that discourse analysis seeks to achieve. 

Through macrostructure deconstruction analysis, the meanings implied in a theme that media articulates about 

can be understood. The implied meanings of each theme are subsequently combined to present the final result, 

that is, the ‗media reality‘ of an event constructed by the media. This study will also draw on van Dijk‘s macro 

rules. By converting microstructures in COVID-19-related news texts into macrostructures, the study examines 

what news frames and macro-propositions were adopted by the NYT and WSJ concerning the COVID-19 

pandemic during the research period, while further analyzing the frames and the themes.  

4. Analysis of News Discourse in the New York Times and Wall Street Journal 

4.1 Analysis of News Discourse in the New York Times  

Ten news articles selected from the period between January 23rd and February 29th were analyzed using 

methods such as deletion, generalization, reconstruction, and retention. Based on the analysis, nine 

macro-propositions (i.e., ultimate propositions) were identified. Their detailed descriptions are provided as 

follows. 

(1) Statistics on the number of infections/deaths in China 

This macro-proposition was stated in over half of the ten news articles, which manifests its importance. News 

discourse covering this type of infectious disease or mass casualty incidents would typically express the severity 

of an epidemic or the gravity of an incident by emphasizing the continuously rising number of infection and 

death cases, and the NYT is no exception. During the sampling period from the end of January to the end of 

February, China sustained the most severe impact of the COVID-19 pandemic since its outbreak in Wuhan. The 

NYT simply presented figures in its coverage of this proposition without using unnecessary or sensational 

adjectives. Notwithstanding, the alarming and continuously rising numbers, combined with other reports on 

epidemic prevention policies (such as the Wuhan lockdown), still allowed the audience to perceive the gravity of 

the epidemic that was continuing to spread.  

During this period, signs of large-scale infections had not been observed in other countries; accordingly, the NYT 

focused its epidemic coverage entirely on the situation in China, even viewing the epidemic as a domestic 

problem in China. Moreover, skepticism about the number of infections and deaths appeared in its reports from 

time to time, for example: 

"…the latest figures confirmed warnings that the true scale of the epidemic remains muddled" (02/14). 

(2) Criticism against China‘s health system 

Since the Wuhan lockdown on January 23, the Chinese government had dispatched in stages and batches a large 

number of healthcare professionals to support the region. Two major hospitals, Huoshenshan and Leishenshan 

Hospitals, were constructed therein. Subsequently, a large number of mobile cabin hospitals were built to treat 

patients with mild symptoms. However, the NYT did not highlight these incidents in its coverage of this 

macro-proposition, but instead focused on criticizing China‘s healthcare system. This proposition was visible in 

its epidemic coverage between the end of January and the end of February, mainly describing China‘s 

deficiencies in medical resources, including a lack of professional training for healthcare professionals and 

shortages of epidemic prevention materials. 

Its report presented this proposition by citing Wuhan citizens‘ descriptions of their panic about the epidemic and 

inability to receive proper treatment, which further enhanced the authenticity of news coverage and distrust of 

the public health system among the people in the epidemic area. In addition, the NYT also suggested that the 

problem of health and medical resource deficiencies had remained absent from reports delivered by Chinese state 

media, indicating that the state media had not revealed the truth to the public, and further questioning the 

credibility of the Chinese state media. 

On the other hand, the NYT also presented positive news coverage on China‘s advancement in epidemic 

prevention. For example, a report released on February 22 described the steady increase in the number of people 

recovering from the infection, acceleration in the speed of testing, and new progress in the development of new 

treatments in China. 

(3) Chinese government‘s control over news media and Internet content 

This proposition appeared in large quantities in the NYT epidemic coverage. Two macro-propositions are derived: 

the central government of the Chinese Communist Party‘s (CCP) control over the media, and the government‘s 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

5 

 

exploit of state media for its own propaganda. 

At the end of January, the NYT suggested that Chinese state media deliberately ‗downplayed‘ the epidemic by 

giving it little coverage. The NYT quoted experts as saying that this approach was intended to avoid causing 

public panic, and, more importantly, to reduce public doubts and criticisms over the CCP central government. 

However, with the spread of the disease and the aggravation of the epidemic situation in Wuhan, Chinese media 

(both state-run media outlets and those with greater commercial influence) sustained pressure from the 

government. Media outlets were ‗informed‘ and ‗requested‘ to report more positive information on the epidemic 

and to comply with government instructions, for example: 

"news media...have been told to focus on positive stories about virus relief effort" (02/06). 

In its coverage of this proposition, the NYT cited most information from anonymous sources within the media, 

which manifested that these sources were under pressure and reluctant to disclose their identities when divulging 

relevant information. During the initial stage of the epidemic, the Chinese government did not impose full 

control over Internet content. Criticisms on the Internet at the time were largely targeted at local government 

officials. In February, however, critical remarks on the Internet were increasingly directed at higher-level leaders. 

As such, more restrictive Internet regulation policies were enforced during that time. The Chinese government 

typically controlled online information by deleting messages, banning users from posting comments, or even 

directly labeling some content as rumors. However, the NYT quoted a large number of comments from Chinese 

people (or netizens) who provided their identities in its coverage of the CCP's control over Internet content, to 

present a state in which their freedom of speech was subject to restrictions on the Internet.  

In addition to media censorship, the Chinese government also exploited state media for propaganda campaigns. 

For example, moving stories or photos of those who made sacrifices for the epidemic were disseminated through 

media, with the objective of enhancing solidarity and patriotism among the people, for example: 

"…with image and tales of unity and sacrifice aimed at uniting the people behind Beijing‘s rule" (02.27). 

However, the mechanisms and effects of such propaganda were sharply questioned in the NYT coverage, 

dismissed as inappropriate and even potentially deceptive to the public. 

(4) Incident of Dr. Li Wenliang  

The NYT coverage portrayed Dr. Li Wenliang as a courageous whistleblower, whose death sparked off floods of 

rage among the Chinese people and marked the failure of the Beijing regime. Through interviews with Li and his 

mother, the NYT insinuated that many people in China were concealing the truth about the epidemic, whereas Li 

was politically oppressed and discredited for spreading rumors because of his honesty. The concealment of the 

epidemic in the early stage also led to the subsequent massive-scale spread of the virus. After Dr. Li‘s passing, 

the government formed an investigation team ‗under the pressure of public opinion‘ and depicted Li as ‗a loyal 

soldier aligned with the government‘s cause‘ (2020.02.08) through the media. The wide disparity in Li‘s image 

before and after his death revealed the CCP government‘s authoritarian rule and potential inclination to conceal 

the extent of the epidemic, while also demonstrating that the voices from the general public expressed online had 

exerted a certain degree of influence on the Beijing regime. 

(5) China threat theory (anti-China discourse) 

The NYT published the United States Secretary of State Michael Pompeo‘s speech on China (perceiving China‘s 

power as a threat to the world) on January 31. Although the speech was described with such adjectives as ‗stark‘ 

and ‗blunt,‘ and balanced reports on anti-discrimination discourses (in Japan and Canada, for example) were 

presented, distrust and dread of the Chinese government were also expressed in the NYT coverage, for example 

"China wants to be the dominant economic and military power of the world, spreading its authoritarian 

vision for society and its corrupt practices worldwide." (01.31). 

The NYT held a skeptical and negative view on China concerning its economic and military power, authoritarian 

institutions, and threats to regional security. In addition, its reports also displayed increased anti-China 

sentiments in countries around the globe due to the spread of the epidemic. Some of the anti-China behaviors or 

remarks were shown to be rumors in the news texts by quoting statements from authorities concerned, and some 

were supplemented with relevant balanced reports. In reality, however, a certain fear of Asians or racial 

stereotypes had been reignited in the hearts of Westerners because of the COVID-19 pandemic. 

(6) Public criticism of the government in China 

This proposition was basically present in all types of reports from the NYT. For example, the NYT viewed the 

passing of Dr. Li Wenliang in early February as the tipping point of public discontent with the government. As a 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

6 

 

result, a large number of voices criticizing and questioning the government emerged on the Internet, which was 

termed an ‗online revolt‘ (2020.02.08). In addition, the NYT perceived the Internet medium as a significant tool 

for transformations in China‘s current and future situation. Although the CCP‘s central government remains in 

control of the Internet, voices demanding freedom of speech have been expressed online. The NYT also quoted 

profuse comments from netizens professing their dubiety and resentment against the government, for example: 

―…many young people have been reading a lot of firsthand information on the internet…they were angry 

and confused by what they learned. There‘s some gap between what the young people are really like and 

what the government believes what they‘re like‖ (02.27). 

Chinese netizens considered that they could obtain more truthful information in a faster manner from the Internet. 

To them, the information provided by the state media appeared absurd and showed low credibility. There was a 

huge gap between the government‘s perceptions and what the people truly experienced. The general public 

seemed to feel tired and helpless toward the propaganda content released by the state media. In their opinion, 

what the people need in the real world is not a lavish glorification of those who have made sacrifices, but 

genuine reviews to prevent similar circumstances from occurring again. 

(7) Wall Street Journal‘s negative coverage of China 

Mutual comments among American media outlets are not a common phenomenon. However, the WSJ published 

a commentary in early February criticizing China as the ‗real sick man of Asia,‘ which subsequently triggered a 

series of effects between the Chinese and the United States governments. This situation, unusually, led the NYT 

to also comment on the event. This proposition can be divided into five aspects in the NYT coverage, as detailed 

below. 

The first aspect pertains to China‘s reactions to the WSJ‘s commentary. The Chinese government exhibited sharp 

reactions and attitudes, equating such racist remarks with a type of malicious attack on China that hurt the 

feelings of the Chinese people. The Chinese government demanded that the WSJ should admit its mistake and 

issue a public apology for publishing the commentary. The Beijing regime even expelled three WSJ reporters out 

of China because of what the journal had done. 

Second, after China voiced strong protest, the WSJ merely issued a statement expressing regret, while stating that 

China‘s decision to expel journalists was a harsh and unprecedented one. However, because how the WSJ 

addressed the issue concerned its journalists‘ actual work of reporting in China in the future, the WSJ staff took 

polarized views on this event. On one hand, dozens of its journalists and even the author of the commentary 

participated in a protest petition, requesting the editor-in-chief to change the news headline and apologize. On 

the other hand, the WSJ came forward to note that its news and commentary departments operated separately and 

independently, and that both enjoyed freedom of speech. Ultimately, the WSJ did not apologize for the headline 

of the commentary.  

Third, the United States government also expressed views on this matter, stating that the commentary published 

by the WSJ fell within the scope of freedom of speech, and therefore the government had no right to intervene. In 

addition, before China expelled the three WSJ reporters, the United States unusually announced a new policy on 

Chinese media, stipulating that Chinese media outlets should be classified under government agencies in the 

United States, thus restricted from enjoying the freedom of the press. This policy showed that the war between 

China and the United States had expanded from trade to news media. 

Fourth, the NYT specifically quoted a comment from the Foreign Correspondents‘ Club of China regarding this 

incident, which stated that China‘s decision to expel American journalists was an unprecedented act of retaliation 

and an indication of Beijing‘s constant attempts to control the freedom of media coverage by means of visa 

issuance. 

Fifth, in its coverage of this incident, the NYT adopted a policy by which both positive and negative opinions 

were presented. On one hand, the newspaper cited views from scholars and the author of the commentary, 

dismissing the headline as discriminatory and inappropriate. On the other hand, it waved the flag of freedom of 

speech, expounding the fact that news and commentary departments operated independently of each other. 

Despite the presence of both positive and negative viewpoints in its coverage, the NYT commentary on the 

incident echoed the views of the Foreign Correspondents‘ Club of China, indicating the Chinese government‘s 

strong likelihood of interfering with freedom of the press. For example, during news reporting in China, 

international media outlets frequently encountered difficulties that are deliberately created by the Chinese 

government. Accordingly, they have developed an inclination to conduct self-censorship, and would 

spontaneously avoid certain sensitive issues, such as news of corruption among high-level officials. In addition, 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

7 

 

the NYT further suggested that the Chinese government exaggerated this incident through the state media to 

provoke wrath among the Chinese public, thereby diverting public attention away from the government‘s failure 

to handle the epidemic properly so as to cover up the fact, for example: 

"...the 'Sick Man' headline was brought to wide attention there by state-controlled media, amid nationwide 

concern over an epidemic that has killed more than 2,400" (02.23).  

(8) Economic impact of COVID-19  

In its coverage of this proposition, the NYT mainly focused on the impact of the epidemic on the United States 

economy, rather than the economic loss sustained by China. For example, a report on February 22 indicated that 

Chinese tourists formed the second largest source of tourists to New York City, and thus their spending power 

would affect the economic benefits of the entire city. The NYT expressed a pessimistic outlook on the economic 

impact of COVID-19, arguing that the situation would be even worse than that of severe acute respiratory 

syndrome (SARS) in 2003. In addition to citing economic figures, the news coverage also quoted views from 

multiple business owners and operators, and presented epidemic-induced economic losses based on the actual 

situation at the moment, for example: 

"the manager of a hotel...estimated the loss from the coronavirus outbreak at 'well over $100,000 and 

climbing" (02.05). 

(9) Beijing replaced officials in epidemic-affected areas 

The NYT disclosed in a report on February 14 that Beijing had dismissed local officials who performed poorly in 

addressing the epidemic, and referred to the replacement officials as ‗Xi Jinping‘s protégé‘ (2020.02.14). The 

report suggested two reasons for the replacement: first, to appease public rage and give the public an explanation; 

second, to prevent public rage from escalating to engulf higher-level officials of the central government. The 

NYT evidently considered this measure to be an act of self-protection for Chinese high-level leadership. 

This political action was also used to present the CCP‘s single-party dictatorship: local officials are appointed by 

the central government and are fully obedient to its command in an increasingly centralized authoritarian system 

that Mr. Xi has built (2020.02.14). In addition, the NYT also described the epidemic as a major threat to the 

CCP‘s rule, noting that the core of its leadership was being seriously challenged. Not only was the leadership 

questioned, but public trust in the government had also declined. 

The NYT even used the term ‗Wuhan pneumonia‘ in a report on January 24, but had renamed the disease 

‗coronavirus‘ in reports since February following the WHO‘s announcement of the name. Judging from these 

nine propositions, the United States had a low number of confirmed cases during this period with no signs of 

cluster or community infections observed. Accordingly, the NYT coverage of the epidemic mainly focused on the 

situation in China, without providing much information on the development of locally acquired cases in the 

United States. By contrast, the newspaper was more concerned about the impact of the epidemic on the United 

States‘ economy. In its coverage of the epidemic in China, a significant proportion of the content was devoted to 

criticizing the Chinese government. Whether in terms of the system, the actual implementation of epidemic 

prevention, or remarks quoted from the Chinese public, the NYT coverage placed the Chinese government in the 

frame of an authoritarian government. In addition to directly using the word ‗authoritarian‘ in its reports, the 

newspaper also projected an authoritarian image of the CCP in such propositions as the CCP‘s control of news 

media, its decision to expel journalists, and the appointment of local officials by the central government. From 

the initial concealment of the outbreak to the subsequent spread of the epidemic, the Chinese government 

showed an image of unreliability. In general, the NYT presented balanced reports on several propositions. For 

example, despite the mention of medical resources deficiencies in China‘s epidemic prevention measures, the 

NYT also introduced China‘s progress in the research and development of COVID-19 treatments, and the 

enhancement of healthcare professionalism after SARS. On the proposition of anti-Chinese sentiments or 

discrimination, the NYT also presented discourses on the freedom of speech versus anti-discrimination, allowing 

different viewpoints to be expressed in news reports. However, the analysis also found that the NYT still voiced 

strong criticism against the CCP regime frequently based on the contention of liberal democracy, arguing that the 

CCP government failed to fulfill its responsibility of maintaining the safety of the people, who were manifestly 

deprived of freedom of speech. On the other hand, the emerging online media was bringing the Chinese people a 

new realm and opportunity, providing them with a more reliable channel to speak up and see the truth. The NYT 

held optimistic views and expectations for online media, believing in its potential to form a force for bottom-up 

changes. 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

8 

 

4.2 Analysis of News Discourse in the Wall Street Journal (WSJ) 

Ten news articles selected from the period between January 23rd and February 29th were analyzed, and nine 

macro-propositions (i.e., ultimate propositions) were identified. Many of the identified propositions share 

similarities with those of the NYT. Their detailed descriptions are provided as follows. 

(1) Statistics on the number of infections/deaths in China 

Identical to the case of the NYT, this macro-proposition was stated in half of the ten news articles selected from 

the WSJ, which manifests its importance. Similarly, the WSJ also sought to communicate to its readers the 

severity of the epidemic through the rising number of infections and deaths. 

Because the epidemic primarily affected China during this period, the WSJ‘s coverage also focused on the 

changes in COVID-19-related figures in China. However, the figures reported were often accompanied with 

doubts in the WSJ. For example, in a report published on January 26, the WSJ quoted an anonymous source as 

stating that the number of infected people released by the Chinese government might be thousands less than the 

actual number, insinuating the possibility of China hiding the truth about the epidemic, for example: 

"Analysts suspect the actual number of infected is thousands higher than the currently confirmed 1,400" 

(01.26). 

(2) Criticism against the China government  

The WSJ devoted a huge proportion of its coverage to this macro-proposition, which can be broadly divided into 

two aspects: criticism of China‘s epidemic prevention measures and policies, and that of China‘s political 

system. 

In terms of epidemic prevention measures, the WSJ reported on the Wuhan lockdown, the public wearing masks 

for epidemic prevention, the attitudes of local and central governments, and so on, while using a negative and 

skeptical tone. For example, the WSJ quoted the statements of foreign experts and scholars multiple times, 

criticizing the lockdown decision with such adjectives as abrupt, shocked, drastic, and unexpected, and 

suggesting that the policy not only ignored the likelihood of ensuing economic losses, but also aroused 

unnecessary indignation and dread among the people. The WSJ further used this policy to justify the imposition 

of travel bans on China by other countries, despite the WHO‘s recommendation that such bans were unnecessary. 

Moreover, the policy by which the Chinese government called on the public to wear masks to prevent the spread 

of the virus was also described as unnecessary and absurd in the coverage of the WSJ.  

The WSJ‘s coverage connected mask-wearing and lockdown policies with Chinese government institutions, 

referring to them as the examples to illustrate the CCP‘s control over the speech and conduct of the people, to 

indicate that the Chinese people were oppressed under the implementation of CCP institutions and forced to 

accept these ineffective and unnecessary policies. The WSJ also identified local governments‘ concealment of the 

epidemic situation and the central government‘s inefficient response measures as two main reasons for the spread 

of the epidemic, for example: 

"...global agreement that China was cheating" (01.29). 

However, the coverage neither explicitly disclosed the source nor presented conclusive evidence of concealment, 

and the so-called ‗global agreement‘ appeared to be ungrounded. The WSJ also directly associated its accusation 

of the Chinese government‘s hiding the epidemic situation with the proposition that the Chinese government was 

untrustworthy: due to its failure to provide open and transparent information, the Chinese government was not 

accountable. At the end of February, the WSJ‘s coverage also showed, through the statements of the Chinese 

people or European governments, that the CCP regime was unable to win the trust of its people or other countries 

around the world, because the epidemic had gradually spread outside China to threaten Europe. 

In addition to epidemic prevention policies, the WSJ also criticized China‘s political system, suggesting that such 

an authoritarian system as communism was closed and unhealthy. The coverage took Xinjiang internment camps, 

the 2019 Hong Kong pro-democracy movement, and the victory of the pro-independence camp in the 2020 

Taiwan election as examples of declaration of resistance and stance against the authoritarian rule of the CCP. In 

addition, the WSJ also connected China‘s inefficient response to the epidemic, a public health issue in nature, to 

political issues, arguing that the epidemic had created a grave political crisis within the CCP. Not only had the 

leadership of the central government been called into question, but the government had also lost public trust and 

support. These points show that the WSJ‘s criticisms against the Chinese government were all intended to portray 

the Chinese government as ‗untrustworthy‘ and vulnerable and easily breakable in the face of crises. Notably, in 

its several mentions of the leader of the CCP in the reports, the WSJ sometimes used ‗Xi Jinping‘ directly 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

9 

 

without any title provided. In addition, the WSJ also deliberately linked Xi to Mao Zedong, suggesting that Xi 

employed wording and speech similar to Mao‘s during the epidemic prevention period (both using the 

description of ‗people‘s war‘) with an intention of imitating the strongman image of Mao. Nevertheless, given 

Mao‘s image in the Western media, this connection was arguably a negative one deliberately established. 

(3) Chinese government‘s control over news media and Internet content 

This proposition also appeared in the WSJ‘s coverage multiple times. A report on January 26 directly associated 

the spread of the epidemic with China‘s news censorship system, for example: 

"...if this develops into a catastrophe...the Communist regime's efforts to control information will deserve 

much of the blame" (01.26). 

The WSJ identified media and speech control as a feature of the CCP‘s authoritarian rule, arguing that the CCP 

has been exploiting the media to control people‘s thoughts since 1949 and has tightened control over information 

since Xi took office. This macro-proposition was manifested in the following three aspects: 

The first aspect concerns the concealment of the epidemic situation. The WSJ expressed doubts over the 

epidemic-related data presented by the Chinese media, suggesting that the media suppressed epidemic-related 

news in cooperation with the government, which led to the subsequent spread of the epidemic. This phenomenon 

indicated that the Chinese media, under the complete control of the government, merely played the role of a 

mouthpiece while showing no concern for the well-being of the people. Second, the Chinese government 

exploited the media as a tool for political propaganda. Through media outlets, public opinion was manipulated to 

create favorable conditions for the central government. Third, the WSJ indicated that, after the Li Wenliang 

incident, the CCP central government tightened control over online speeches, and pressured the state media to 

dissimilate as much government information as possible, in an attempt to downplay harsh online criticisms of the 

government provoked by the Li Wenliang incident. China‘s control over media and speech was presented in the 

WSJ‘s coverage from a rather negative perspective, not only directly connected to the spread of the epidemic, but 

moreover placed in the frame of deprivation of people‘s freedom and basic rights to life.  

(4) China threat theory (anti-China discourse) 

This proposition, clearly and straightforwardly presented in the WSJ‘s coverage, can be analyzed from two 

dimensions: first, perceiving China as a threat and expressing criticisms directly; second, reinforcing this 

proposition through anti-China discourses expressed by other countries. In respect of the first dimension, for 

example, a report on January 29 associated China‘s political system with the virus by using the term ‗a 

communist coronavirus‘ directly in the headline. The report described communism as a man-made political virus 

that would endanger all humanity worldwide, posing a menace to the world politically, militarily, and even 

technologically. Politically, the WSJ highlighted that the CCP‘s authoritarianism differed completely from the 

system of Western democracies, the wide disparities in the values between the two sides, and that China‘s 

attempt to export its form of government threatened Western democracy. Militarily, China‘s military ambitions in 

the South China Sea were aimed at controlling the region while diminishing the power of the United States 

therein. Technology-wise, the WSJ mentioned Huawei‘s 5G technology, indicating that the adoption of Huawei‘s 

technology would present a threat to global information security. In a nutshell, China was portrayed as a 

potential enemy and adversary of the West by the WSJ, and its system, one different from the Western system, 

was deemed detrimental to the world - such detriment might even be intentionally, rather than unintentionally, 

caused. 

On the other hand, the WSJ reported that Indonesia, Vietnam, Singapore, the United States, and other countries 

imposed travel bans on Chinese tourists due to the epidemic. For example, Indonesia prohibited Chinese laborers 

from entering the country. In addition, the WSJ also revealed that Chinese people were discriminated against or 

verbally abused because of the epidemic, as in the incident where some Chinese was publicly called ‗Chinese 

virus‘ on the subway in the United Kingdom. The WSJ‘s coverage even implied through an interview with a 

Singaporean expert that China today was not only politically untrustworthy, but also doubtful in the field of 

health and hygiene – because the virus arose from Chinese people‘s savage, uncivilized behavior of eating wild 

animals. These reports on anti-Chinese sentiments or hostility toward Chinese people reinforced the negative 

image of China and the Chinese people, and intensified the sense of mistrust. 

(5) Economic impact of COVID-19 

The WSJ devoted profound attention to the effects and impacts of the epidemic on the economy, which had a 

direct relationship to its long-standing emphasis on economic issues. Its focus on economic issues also directly 

gave rise to the proposition that global enterprises and industry chains were highly dependent on China and that 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

10 

 

such a dependency relationship would lead to astronomical losses due to the impact of the epidemic. The WSJ 

allocated a large proportion of its coverage to descriptions of how issues such as labor shortages and 

quarantine-induced absence from work affected the production chain of businesses in China. Through these 

descriptions, the WSJ suggested that most companies today relied excessively on China, which was a perilous 

situation, and, therefore, changes should be taken into effect to such a situation after the epidemic. Major 

international companies would choose to move production lines elsewhere, in lieu of relying solely on China, for 

the purpose of risk diversification.  

(6) Incident of Dr. Li Wenliang 

The WSJ cited interviews with Dr. Li detailing how he discovered the novel coronavirus, alerted others, got 

accused of spreading rumors and received punishment as a result, became infected, and questioned the 

government. By portraying Dr. Li as a people‘s hero and whistleblower fighting for freedom of speech, the 

WSJ‘s coverage criticized the Chinese government for its infringement on human rights and concealment of the 

epidemic situation. The Li Wenliang incident also brought out another related proposition, that is, the Chinese 

people‘s dissatisfaction and indignation towards the government. Because of Dr. Li‘s passing, Chinese citizens 

(particularly those in online social media communities) explored with rage, accusing the government of 

punishing someone brave enough to tell the truth, and failing to grasp epidemic-related information in a 

preemptive manner and respond promptly, which led to the subsequent escalation of the epidemic. In other 

words, the WSJ presented how the Chinese public felt exasperated and discontented with the government while 

also appearing powerless at the same time. 

(7) Incident of Wall Street Journal‘s commentary 

The WSJ published a commentary on February 3 entitled ‗China is the real sick man of Asia.‘ The article 

instantly aroused genuine public outrage in China upon its release. Regarding its content, the commentary first 

cast suspicion over Beijing‘s concealment of epidemic-related information, and expressed a distrustful attitude 

toward how China‘s central government addressed subsequent economic issues. The author argued that the 

epidemic would devastate China‘s economy and the global supply chain, and further raised a series of questions: 

If China were to suffer slower economic growth and political instability, what impacts would such developments 

have on the global influence and balance of power? Would it be possible to reshape the world order? The author 

did not actually provide definitive answers to these questions, but simply proposed some questions and 

hypotheses regarding the possible situation after the epidemic. Therefore, a closer look would reveal some 

disparities between the text and the news headline, that is, rather than accurately reflecting the text, the headline 

included very extreme, straightforward, negative, and misleading words. The person who created the headline 

either intentionally or unintentionally misunderstood or misinterpreted the author‘s original intention. 

The WSJ coverage of this incident involved the following four dimensions. The first dimension concerned 

reactions from China. In retaliation for the publication of the commentary, Beijing later expelled three WSJ 

reporters from China. The Chinese government condemned the article for racial discrimination and maliciously 

defaming and denigrating China. The Chinese public was also outraged by the commentary. Notwithstanding, 

the WSJ indicated that China continued to overplay this incident through the state media and the Internet to 

deliberately intensify the Chinese public‘s aversion towards the WSJ. The second dimension pertained to the fact 

that the WSJ merely expressed regret but did not apologize for the content of the commentary. The WSJ provided 

an explanation for this, noting that its news and commentary departments were two separate units that operated 

independently of each other, with no affiliation or interference with each other. Since its journalists were not 

involved in the publication of this commentary, China‘s decision to expel the WSJ reporters was unwise and 

unnecessary. In addition, the WSJ cited a previous case in which an admonition was received for reporting 

malfeasance of Chinese influential officials, to reinforce China‘s image of corruption and jeopardizing freedom 

of the press. Third, the WSJ also noted the response of the United States government to the incident. It quoted the 

statement from the United States Secretary of State, denouncing China‘s decision to expel journalists and 

arguing that the commentary of the WSJ fell within the scope of freedom of speech, while insinuating that 

Chinese people were unable to enjoy the freedom of speech and liberally express their opinions as the United 

States population do. Fourth, the WSJ quoted statements from The Committee to Protect Journalists, criticizing 

China‘s attempts to control the communication of information and news during the epidemic, and to control 

international media outlets by means of visa issuance and other measures. In general, the WSJ did not present 

much response to the commentary per se, but instead took a critical attitude towards the effects it had generated, 

launching a counterattack against Beijing‘s suppression of press freedom and media. 

(8) China–United States relations 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

11 

 

The Chinese–United States relations were portrayed as both competitive and mutually hostile by the WSJ. This 

proposition can be discussed along four dimensions. First, from the perspective of international politics and 

geopolitics, China‘s global military and political influence had threatened the United States, and the WSJ 

suggested that China‘s expansion was to undermine the power of the United States. Second, on the topic of 

economy and trade, the WSJ basically took a stand in favor of the Trump administration, describing the use of 

traditional diplomatic strategies against China as inefficient and impractical. In addition, repeated mentions of 

the Huawei incident in the coverage also underscored the distrust of the Chinese government. Third, in respect of 

the United States epidemic prevention policies, the WSJ deemed the imposition of travel bans on China to be 

reasonable, while also noting that the United States was not the only country that imposed such bans on China, 

but the Chinese government hurled criticism solely at the United States. This phenomenon showed that the 

United States and China were in an unmistakably unfriendly bilateral relationship and that China was being 

deliberately provocative. Moreover, the WSJ also stated that multiple private enterprises and charities in the 

United States provided medical assistance to China, but the Chinese government disregarded the beneficent 

intention of the United States. On this point, the United States was depicted as a giver and helper, whereas China 

was portrayed as a victim short of resources and in need of succor. Fourth, China and the United States both 

displayed hostile attitudes toward media-related policy enforcement. First, the United States classified the 

Chinese media as government agencies and further restricted their freedom of interviews and reporting. 

Subsequently, China expelled WSJ journalists following the commentary published by the journal. The WSJ had 

little discussion on the policies adopted by the United States, but expressed extensive criticism against China‘s 

expulsion of its journalists while also citing multiple sources to attack the Chinese government‘s restrictions on 

freedom of speech and press. 

(9) China–Europe relations 

In terms of China–Europe relations, the WSJ mainly focused on economic and trade relations. First, data were 

cited to present close economic and trade interactions between China and countries in Europe and the degree of 

Europe‘s dependence on China. In addition, statements of multiple officials from European countries and 

opinion polls were quoted to create an untrustworthy image of China. First off, the WSJ described the practice of 

Chinese officials in Europe as a ‗bullying approach,‘ indicating Chinese officials‘ frequent use of threats or 

bribes to coerce others into submission, for example: 

"...China's ambassador to Berlin has issued implicit threats of targeting the German car industry if Huawei 

is excluded" (02.28). 

Second, China was portrayed as a country with a completely disparate government system and values. As such, 

China cannot be regarded as a mere world factory or a huge market, but should be perceived as a potential threat 

or challenger with differences at the more fundamental core. Finally, the WSJ cited the results of opinion polls to 

show that favorability and trust in China had also increasingly declined among the European public. The WSJ 

coverage not only suggested that European countries should re-examine their economic and trade cooperation 

with China, but demonstrated that the China–Europe relations were in reality far more fragile than what the 

economic and trade data indicated. 

The discriminatory term ‗Wuhan coronavirus‘ was used to refer to the epidemic in the WSJ coverage at the end 

of January and even after the WHO renamed the disease COVID-19. This word choice indicated that Wuhan was 

the birthplace of the virus, which inevitably ended up spreading to the United States. In other words, the United 

States was an innocent victim of this epidemic, whereas China was the perpetrator. In addition to its ineffective 

control of the epidemic, the Chinese government was also depicted as an authoritarian regime against democracy 

and liberty in the coverage. The reports on China‘s concealment of the epidemic, control of information and 

media, and suppression of Hong Kong or Taiwan all presented that China had strikingly different values and 

political systems from those of Western countries. In sum, the WSJ coverage of China during the period of 

research showed negativity and bias, lacked balanced, comprehensive reports, and excessively defended the 

policies and positions adopted by the United States. 

4.3 Comparison of New York Times and Wall Street Journal Coverage 

A comparative analysis of the NYT and WSJ coverage reveals several similarities and differences. First, China 

was given a negative image by both newspapers in their epidemic coverage. China was described as the 

birthplace of the epidemic with backward conditions and insufficient medical resources, an authoritarian country 

that withheld information and in turn caused the spread of the epidemic, and a potential threat to the world 

politically, militarily, and technologically. While in comparison with that of the WSJ, the NYT‘s epidemic 

coverage offered more detailed and balanced accounts, with more neutral wording and descriptions. Second, 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

12 

 

both newspapers noted the economic impacts of the epidemic; however, the NYT focused more on the impacts on 

the local situations in the United States (e.g., sightseeing and tourism industries), whereas the WSJ devoted 

greater attention to those on global production and supply chains as well as on major enterprises (e.g., impacts on 

Apple Inc.). Although economic dependence on China was indicated by both newspapers, the WSJ further 

criticized China‘s unreliability in production and markets, suggesting that adjustments should be made after the 

epidemic. A comparison of the two shows that the WSJ placed greater emphasis on the analysis of economic 

impacts due to its news bias, whereas the NYT had more detailed discussions on the internal affairs and 

government institutions of the CCP. Third, both newspapers criticized China‘s political systems and media 

policies from the perspective of liberal democracy. In particular, China‘s control of international media 

practitioners was a major point of criticism. However, compared with the WSJ, the NYT had more extensive 

coverage on how the Chinese government manipulated media and what Chinese netizens criticized the 

government for. Of the two, the NYT quoted information from more diverse sources. Fourth, the NYT provided 

more complete and holistic coverage on the incident of the WSJ commentary. Despite the same perspective (i.e., 

critiquing China), the NYT presented a more balanced analysis. Its coverage included WSJ journalists‘ protest 

against the commentary and quoted the author‘s dubiety over the headline. Fifth, both newspapers questioned the 

authenticity of China‘s official data on the epidemic, suggesting the possibility of the Chinese government 

concealing the truth. Nevertheless, the New York Times cited profuse content from Chinese netizens and state 

media as evidence of the low credibility of official statistics. By contrast, the WSJ did not provide relevant 

evidence or accounts to support its doubts and criticisms, which therefore appeared less convincing. 

However, from a general perspective of the United States mainstream media, these two newspapers shared 

similarities in their coverage of the COVID-19 pandemic. Instead of addressing the epidemic as the main theme, 

the newspapers devoted a substantial proportion of coverage content to criticisms against the Chinese 

government, including China‘s hygiene conditions, healthcare systems, central government‘s authoritarianism, 

suppression of media and freedom of speech, and discourse on the China threat theory. The NYT and WSJ 

criticized China‘s political institutions and policies from a perspective of liberal democracy, the political system 

of their own country. In spite of its attempt to present balanced reports while covering the incident of the WSJ 

commentary, the NYT still exhibited a sharp tone in criticizing Beijing‘s control over freedom of expression in 

media outlets. The China threat theory, in particular, could be perceived as the main axis of ultimate propositions 

in the news texts of the two newspapers. The sense of distrust of China and the perception of threat toward 

China‘s rise drove the two newspapers to get more deeply entangled in negative sentiments toward China (the 

country per se) in their coverage of the epidemic. In this regard, the outbreak and expansion of the epidemic had 

also become an emphatic point to be utilized for demonizing China. 

5. Conclusion 

Since their birth, media outlets have been stressing that objectivity and impartiality are their lifelines. However, 

in a massive number of media practices, media outlets have been found to have the ability to influence the 

degree of public attention to facts through agenda setting. The NYT and WSJ not only affected the audience‘s 

ranking of important agendas in agenda selection, but also had an influence on the angles and directions of 

agenda presentation. In a sense, the NYT, which claimed to be a quality newspaper, showed respect for facts. For 

example, despite the use of the term ‗Wuhan pneumonia‘ in a report on January 24, the NYT had renamed the 

disease ‗coronavirus‘ in its coverage since February following the WHO‘s announcement of the name. By 

contrast, the WSJ used the discriminatory term ‗Wuhan coronavirus‘ to refer to the epidemic in its coverage at 

the end of January and even after the WHO renamed the disease COVID-19. Moreover, the WSJ suggested that 

Wuhan was the birthplace of the virus, which inevitably ended up spreading to the United States. In other words, 

the United States was an innocent victim of this epidemic, whereas China was the perpetrator. In terms of news 

stance, the two newspapers shared commonalities in that their coverage, instead of focusing on the epidemic, 

repeatedly questioned the CCP regime. The NYT had extensive discussions on criticisms of the Chinese 

government. Whether in terms of the system, the actual implementation of epidemic prevention, or remarks 

quoted from the Chinese public, the NYT coverage placed the Chinese government in the frame of an 

authoritarian government. In addition to directly using the word ‗authoritarian‘ in its reports, the NYT also 

projected an authoritarian image of the CCP in such propositions as the CCP‘s control of news media, its 

decision to expel journalists, and the appointment of local officials by the central government. From the initial 

concealment of the outbreak to the subsequent spread of the epidemic, the Chinese government showed an image 

of unreliability. Admittedly, the NYT presented balanced reports on several propositions. For example, despite 

the mention of medical resources deficiencies in China‘s epidemic prevention measures, the NYT also introduced 

China‘s progress in the research and development of COVID-19 treatments, and the enhancement of healthcare 



ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

13 

 

professionalism after SARS. On the proposition of anti-Chinese sentiments or discrimination, the NYT also 

presented discourses on freedom of speech versus anti-discrimination, allowing different viewpoints to be 

expressed in news reports. However, the analysis also found that the NYT still frequently voiced strong criticism 

against the CCP regime using the arguments and standpoints of democracy, contending that the CCP government 

failed to fulfill its responsibility of preserving the safety of the people, who were manifestly deprived of freedom 

of speech. On the other hand, the emerging online media was bringing the Chinese people a new realm and 

opportunity, providing them with a more reliable channel to speak up and see the truth. The NYT held optimistic 

views and expectations for online media, believing in its potential to form a force for bottom-up changes. 

Criticism against China was even more plainly visible in the WSJ coverage. The Chinese government was 

depicted as an authoritarian regime against democracy and liberty in its coverage. The reports on China‘s 

concealment of the epidemic, control of information and media, and suppression of Hong Kong or Taiwan all 

presented that China had strikingly different values and political systems from those of Western countries. 

Moreover, the WSJ coverage of China during the period of research showed negativity and bias, lacked balanced, 

comprehensive reports, and excessively defended the policies and positions adopted by the United States. 

In their coverage of the COVID-19 epidemic, the NYT and WSJ both adopted the values and standpoints of 

democracy and presented a biased, negative image of China by drawing on the media reality constructed through 

selective texts. They managed to portray China as an authoritarian, irresponsible, backward great power 

depriving its people of freedom of speech and the press. Based on the aforementioned discussion, news is a 

construction of reality, a media reality that is ultimately presented by media encoders through selection, 

emphasis, deletion and other methods in the process of news production, and there is a strong likelihood that 

such reality cannot be genuinely objective.  

References 

Fishman, M. (1980). Manufacturing the News. Austin, Texas: University of Texas. 

Gamson, W. A., & Modigliani, A. (1989). Media discourse and public opinion on nuclear power: A 

constructionist approach. American Journal of Sociology, 95(1). 

Gaultung, J., & Ruge, M. H. (1965). The Structure of Foreign News. Journal of Peace Research, 2(2). 

Gaultung, J., & Vincent, R. (1992). Global Problems and News Communication in Global Glasnost. Hampton 

Press, Inc. 

Gitlin, T. (1980). The Whole World is Watching: Mass Media in the Making and Unmaking of the New Left. 

Berkeley: University of California Press. 

McCombs, M., & Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 

36(2), 176-187. 

Hall, S. (1982). The Discovery of Ideology: Return of the Press. In M. Curevitch et al., Culture, Society and 

Media. London: Methuen. 

Hafez, K. (2011). Global Journalism for Global Governance? Theoretical Visions, Practical Constraints. 

Journalism, 12(4), 483-496. 

Manheim, J. B. (1994). Strategic public diplomacy and American foreign policy: The evolution of influence. 

Oxford University Press. 

Tankard, J. (1991). Media frames: Approaches to and conceptualization measurement. Paper Presented to 

Communication Theory and Methodology Division, Boston. 

van Dijk, T. A. (1983). Discourse Analysis: Its Development and Application to the structure of News. Journal of 

Communication, 33(2). 

van Dijk, T. A. (1988). News as Discourse. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 

Williams, K. (2011). International journalism. London: Sage. 

Zucher, H. G. (1978). The variable nature of news media influence. In B. D. Ruben (Ed.), Communication 

Yearbook 2. New Brunswick, NJ: Transaction Books. 

The list of the news samples 

The New York Times 

1. As Fears of Pandemic Grow, China Puts 20 Million on Lockdown, 2020.01.24, A.1 

https://www.proquest.com/docview/2344071482/6582926F16FF47E2PQ/71?accountid=12469  

https://www.proquest.com/docview/2344071482/6582926F16FF47E2PQ/71?accountid=12469


ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

14 

 

2. Pompeo Calls Chinese Communist Party 'the Central Threat of Our Times', 2020.1.31, A.4 

https://www.proquest.com/docview/2348605770/1ACCD79FD25747FBPQ/34?accountid=12469  

3. Virus Fuels Anti-Chinese Sentiment Overseas, 2020.01.31, A.1 

https://www.proquest.com/docview/2348605795/972844206664DE6PQ/2?accountid=12469  

4. Empty Streets, Empty Stores: Virus's Economic Toll in Chinatowns, 2020.02.05, A.24 

https://www.proquest.com/docview/2350691620/9E81849D65084EF6PQ/1?accountid=12469  

5. Beijing Tightens Its Grip on News Coverage as Cases Continue to Surge, 2020.02.06, A.7 

https://www.proquest.com/docview/2351323038/7C92B20667F344D8PQ/1?accountid=12469  

6. Flood of Anger in China Over a Doctor's a Doctor's Death, 2020.02.08, A.1 

https://www.proquest.com/docview/2352265798/CEE641E9DB624DF7PQ/1?accountid=12469  

7. Beijing Ousts 2 Top Leaders In Province Hit Hardest, 2020.02.14, A.10 

https://www.proquest.com/docview/2354599699/78CB35D0347A4D04PQ/1?accountid=12469  

8. China, Stung by Headline, Expels 3 Journal Reporters, 2020.02.20, B.1 

https://www.proquest.com/docview/2358204405/9F68B865D5314188PQ/2?accountid=12469  

9. Tension for Wall St. Journal, in China and in Newsroom, 2020.02.23, A.6 

https://www.proquest.com/docview/2360654907/DC254CC5EDBB4356PQ/1?accountid=12469  

10. China's Propaganda Machine Loses Credibility in Outbreak, 2020.02.27, A.1 

https://www.proquest.com/docview/2364902210/4A8C2ECB658B4C67PQ/2?accountid=12469  

The Wall Street Journal 

1. China's Censorship Helps Spread the Virus; Consider the Spanish flu, which killed 50 million in 1918-19 as 

governments at war suppressed the news, 2020.01.26, Commentary Section. 

https://www.proquest.com/docview/2345110351/A7CFB9CA6A024568PQ/2?accountid=12469  

2. A Communist Coronavirus; China political system is eventually going to damage the world, by accident or by 

intent, 202.01.29, Commentary Section. 

https://www.proquest.com/docview/2348115407/B7672E070AE64956PQ/8?accountid=12469  

3. Chinese Abroad Become Targets of Suspicion Over Coronavirus; Some businesses have sought to exclude 

Chinese people, particularly in places known to host tourists from China, 2020.02.02, World News. 

https://www.proquest.com/docview/2349747279/A0004D82F32D4519PQ/3?accountid=12469  

4. China Is the Real Sick Man of Asia; Its financial markets may be even more dangerous than its wildlife 

markets, 2020.02.03, A.15 

https://www.proquest.com/docview/2350159149/C7087586A5B14FB1PQ/1?accountid=12469  

5. Beijing Faults U.S. Stance on Coronavirus; Government singles outs U.S. for criticism over travel restrictions, 

plays down American aid efforts, 2020.02.06, World News. 

https://www.proquest.com/docview/2351943247/E5A922B0A88C4716PQ/2?accountid=12469  

6. Chinese Doctor Who Issued Early Warning on Virus Dies; Li Wenliang, a 33-year-old ophthalmologist based 

in Wuhan, had captivated the country and triggered an extraordinary outpouring of emotion as he ailed, 

2020.02.06, World News. 

https://www.proquest.com/docview/2351946076/45B3153871D74DEAPQ/2?accountid=12469  

7. China's Leader Wages a War on Two Fronts—Viral and Political; Xi Jinping issued a call to arms against the 

deadly coronavirus, which has spread illness and dissent, 2020.02.07, World News. 

https://www.proquest.com/docview/2352196548/8345D43DA74E49C1PQ/2?accountid=12469  

8. Coronavirus Exposes Businesses' Dependency on China; Apple's warning indicates the global impact as 

companies in China struggle to restart operations and combat worker shortages, 2020.02.18, Business News. 

https://www.proquest.com/docview/2356647563/753927B1896426FPQ/10?accountid=12469  

9. China Expels Three Wall Street Journal Reporters; China's Foreign Ministry says move was punishment for a 

recent opinion piece published by the Journal, 2020.02.19, World News. 

https://www.proquest.com/docview/2357238747/64105382ECA24C71PQ/1?accountid=12469  

10. Europe's Face-Off With China; Countries that once saw Xi Jinping as a possible ally on global issues now 

find themselves resisting Beijing's authoritarian sway, 2020.02.28, Life Section. 

https://www.proquest.com/docview/2366731381/ACC780CFA36045F0PQ/1?accountid=12469  

https://www.proquest.com/docview/2348605770/1ACCD79FD25747FBPQ/34?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2348605795/972844206664DE6PQ/2?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2350691620/9E81849D65084EF6PQ/1?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2351323038/7C92B20667F344D8PQ/1?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2352265798/CEE641E9DB624DF7PQ/1?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2354599699/78CB35D0347A4D04PQ/1?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2358204405/9F68B865D5314188PQ/2?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2360654907/DC254CC5EDBB4356PQ/1?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2364902210/4A8C2ECB658B4C67PQ/2?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2345110351/A7CFB9CA6A024568PQ/2?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2348115407/B7672E070AE64956PQ/8?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2349747279/A0004D82F32D4519PQ/3?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2350159149/C7087586A5B14FB1PQ/1?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2351943247/E5A922B0A88C4716PQ/2?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2351946076/45B3153871D74DEAPQ/2?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2352196548/8345D43DA74E49C1PQ/2?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2356647563/753927B1896426FPQ/10?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2357238747/64105382ECA24C71PQ/1?accountid=12469
https://www.proquest.com/docview/2366731381/ACC780CFA36045F0PQ/1?accountid=12469


ass.ccsenet.org Asian Social Science Vol. 18, No. 9 2022 

15 

 

 

Copyrights 

Copyright for this article is retained by the author(s), with first publication rights granted to the journal. 

This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 

license (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). 


